AdSense

AdSense

Ahad, 29 Ogos 2010

Wawancara bersama NOSM- TATS CRU.

Wawancara bersama NOSM

Ia sebuah cerita yang menarik dimana dua orang Sepanyol yang hidup di Jerman pada tahun sembilan puluhan amat aktif dalam bidang graffiti. Pada tahun 1997. Mereka berdua mengembara dari Dusseldorf pergi ke New York. Sepanjang 13 tahun kemudian, HOW & NOSM merupakan ahli yang tidak boleh berpisah dari TATS CRU, mereka mengelilingi sebahagian sejarah graffiti dunia. Kebiasa bagi mereka untuk menyertai aktiviti dengan foto-foto grafiti pada semua portal yang relevan.
Pada bulan Mac tahun lalu, kami berkesempatan bertemu Nosm dalam sebuah wawancara dengan Jenna Günnewig, yang dilakukan beberapa hari untuk WDR


Bagaimana anda boleh berada di tengah Hochdahl Bronx Selatan?

Nosm: Secara jujurnya, ia disebabkan graffiti. Di Hochdahl, HOW dan saya mempunyai minat yang serupa iaitu melukis. Kemudian, seorang teman telah menjemput kita untuk datang ke New York. Yang merupakan tumpuan dunia graffiti dalam abad ini. Tahun 1997, kami tahu tidak ada orang yang tahu hanya dari kedai-grafiti. Seperti kita sekarang dan telah bercakap dengan pengurus, salah seorang pengasas kumpulan graffiti terkenal TATS CRU. Disana kami bertemu dengan ahli lain dan menjalinkan kerjasama. Ia merupakan hubungan yang solid, persahabatan dan akhirnya menjadi sebuah keluarga. Awalnya saya dan adik saya terbang antara Dusseldorf ke New York dan kembali. Pada tahun 1999, kami telah membuat keputusan ingin tinggal lebih lama lagi daripada satu, tiga, empat bulan, akhirnya bertahun kami menetap disini.



Sekarang anda hidup dan bekerja selama lebih dari sepuluh tahun di sini. Adakah daerah ini benar seburuk yang mereka katakan?

Nosm: Dalam Bronx memiliki kadar tertinggi bagi penyakit asma dan AIDS di Amerika Syarikat, manakala kadar kehamilan untuk sebahagian besar remaja dan kadar pengangguran amat tinggi. Di sini penuh dengan kemiskinan, masalah perumahan sosial dan keganasan. Anda bole melihat anak-anak muda tanpa gigi disebabkan tiada memiliki insurans kesihatan untuk mereka pergi berjumpa doktor gigi.

Adakah ia lebih buruk berbanding kawasan anda di Jerman?

Nosm: Di Anders terlalu ramai penduduk miskin, dan terkebelakang . Kami sering bekerja di sekolah, dimana anak-anak diajar tentang graffiti. Bila anda memasuki sekolah, pengesan logam perlu anda tempohi seperti anda di lapangan terbang. Maksudku, ia hanyalah kanak-kanak! Cuma sebahagian kecil yang berani membawa senjata ke sekolah. Manakala guru-gurunya lebih muda dari saya, pengisian mata pelajaran kurikulum sangat kecil, mereka tidak belajar banyak. Sistem sekolah amat melucukan jika dibandingkan dengan Jerman. Hal ini tentu mempunyai kesan pada seluruh kehidupan. Jika anda tidak belajar apa-apa, anda akan keluar begitu cepat. Namun ada juga perkembangan yang baik. Dimana ada juga projek-projek baru dan organisasi yang perihatin membantu anak-anak dan ibu-ibu muda disini.

Apakah pengertian graffiti untuk hidup di Bronx?

Nosm: Graffiti membantu banyak anak-anak ini menghindari dari jenayah. Termasuk semua penderitaan yang mengelilingi mereka di Bronx. Termasuk saya ketika di Jerman amat banyak membantu. Aku telah dibesarkan tanpa ayah, hidup sepanjang 14 tahun dalam keruntuhan sosial, hanya hidup di jalanan. Manakala semua kawan saya mempunyai beberapa kereta dicuri, dan saya hanya tertarik dengan lukisan. Mereka mengamalkan heroin, hidup di penjara, dan saya hanya komited pada semburan menerusi nama saya.




Di Bronx jelas di setiap sudut, nama dari semburan cat pada dinding tinggi penuh dengan lukisan berwarna-warni. Adakah Graffiti di sini merupakan budaya harian?

Nosm: Graffiti adalah sebahagian daripada Bronx dan mula dalam tahun 60-an lagi. Saat itu ia bertambah besar seumpama virus. Semua keretapi Metro telah dihiasi graffiti terutama dalam tahun "80-an. Jika anda dapat melihat di saat itu, ia merupakan keretapi yang terbaik! Berwarna-warni dan penuh seni.

Hari ini kita lihat di New York Metro keretapi tidak lagi disembur sepenuhnya. Ketika bila graffiti menguasai kota itu?

Nosm:: Akhir grafiti di kereta api itu ialah pada era tahun 90-an, ketika di New York, kereta perak telah digunakan. Namun masih ada pelawat grafiti masih aktif menyembur. Kebanyakkan peminat graff di Jerman, menyembur kereta api di New York dianggap sebagai piala. Meskipun selalu ada kawalan ketat, pelbagai cara yang boleh untuk mereka mengelabui sistem keselamatan disana, sepanjang beberapa tahun kebelakangan ini ada 2 kali pencerobohan pada Metro.

Bagaimana anda akan menerima sebagai orang Jerman dalam adegan grafiti Amerika?

Nosm: Semua tua-sekolah grafiti penulis melihat anda pertama skeptis. Anda telah disapu di sini dalam 80 tahun tidak ada kereta api, anda tidak "asal". Tapi aku bahkan tidak ingin menjadi. saudara kembar saya dan saya cat sangat kreatif, berbeza di sini dari tempat umum. Mentaliti Eropah sangat berbeza. Kami berfikir secara berbeza, kita melihat hal-hal yang berbeza. Hal ini tercermin dalam pekerjaan. Saya juga Jerman! Kami Jerman banyak bekerja tambahan, baik tambahan. Kami adalah disiplin - yang semua orang di sini tahu.

Apa pengertian graffiti pada anda?

Nosm: Ia kedengaran seperti bodoh, ketika saya mengatakan "ianya hidup saya". Tapi ya! Ini adalah sebahagian besar dalam hidup saya. Bahkan gaya hidup saya, ia membuat hidup saya bermakna. Kalau aku tidak bertanggung jawab untuk itu, maka saya hanya menipu diri sendiri. Ini merupakan outlet bagi saya, it's fun. Saya boleh membiarkan keluar pencerobohan saya, yang tenggelam dalam dunia yang hanya milik saya. Aku hidup dalam graff sudah 22 tahun sekarang, kadang-kadang saya bertanya pada diri sendiri mengapa aku melakukannya. Jawapannya mudah. Ini adalah sebahagian dari diriku.

Boleh dikatakan grafiti anda hidup dalam video muzik, iklan, di atas papan iklan, tanda dagang dan T-shirt. Adakah seni anda menjadi dagangan?

Nosm: Label "Sellout" dilamparkan pada saya hanyalah omong kosong. Apabila anda bertambah tua, kita hidup bukan hanya untuk Ibu dan ayah, tetapi kau harus mendapatkan wang sendiri. Beberapa orang mungkin berjaya dalam pelajaran atau tidak tetapi anda perlu berikhtiar mencari wang untuk menyara hidup. Dan saya telah menggunakan bakat saya, hingga saya boleh hidup dari seni saya. Kami di TATS CRU memiliki gaya kami untuk komersil, yang kami jual. Ia bukan bersifat peribadi diantara kami sekeluarga.

Bolehkah anda membayangkan hidup anda di Stuttgart?

Nosm: Tidak, saya telah lama meninggalkannya. Tapi aku juga tidak akan tinggal di sini selama-lamanya, kerana New York bukan bandar di mana anda ingin menjadi tua.

Wawancara oleh Jenna Günnewig / WDR

www.flickr.com/photos/hownosm
hownosm.wordpress.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan